tirsdag den 22. januar 2013

Matematik i ude rummet.

Så har vi igen været ude og se på geometriske former i ude rummet.






I dag var det mellemtrinnet der skulle prøve kræfter med denne opgave.
Igår gik vi stille og roligt igang med at snakke noget om omkreds, og navnene på de grundliggende figurer, som 
trekant
firkant
cirkel
og så mangekanter, alle dem over 4 kanter.

Dagen startede så med en repetition af formerne, og dernæst en gennemgang af hvordan at kameraet virkede. 

Der efter blev alle elever sendt ud for at tage et test billed, så vi kunne se de havde forstået hvordan at kameraet skulle bruges.








Da der var styr på det, var det så tid til dagen opgave, at gå ud og finde minimum en firkant, en trekant og en cirkel, tage billeder af dem og måle dem op.

Alt efter hvor hurtige de var måtte de tage op til 10 billeder.




Sekskanter kan have mange størrelser


Sidst på dagen var opgaven så at elever skulle lægge deres billeder ind i et Word-dokument, skrive hvad det var for en figur, og målene på den, så vil vi senere snakke om, om det er det rigtige navn de har brugt til figuren, og så skal der også beregnes omkreds og arealer.
Dejligt at se matematikken brugt på en anden måde end en flad bog.

opgaven er fundet i bogen UDEMATEMATIK - med åbne sanser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar