torsdag den 1. marts 2012

Så blev det forår

Ja så blev det forår i det grønne klasserum. Endnu en dejlig dag på Krogerup, på denne år
ets første forårsdag.
Og når det nu er blevet forår mpå vi jo hellere slippe af med de gamle juletræer.

Dagens faglige opgaver, var i den matematiske afdeling, der blev arbejdet med arealer,






Der blev også arbejdet med rummål. opgaven her var at bygge en figur på 1 m3.

Så aller først skulle de definere hvad er en kubikmeter, og så skulle der bygges.



Og der efter skulle der skæres materialer til, inden blev bygget.


Og som sædvanligt, havde vi også vores dokumentations gruppe, som står bag de flotte billeder.




Og idag havde vi så også lidt mad på programmet, i anledning af foråret.
Dagen menu var Hardangerlefse med cacaohonning.

 Handagerlafse:
  • 2 æg
  • 250g sukker
  • 125g smeltet smør
  • ½ l yoghurt/ tykmælk eller lign.
  • 1 tsk hjortrtakssalt
  • 1 kilo hvedemel, ca.
Æg, sukker og smeltet smør røres sammen. yoghurten kommes i og bland derefterhvedmel og hjortetakssalt i. Kom så meget mel i at dejen kan rulles ud til "pandekager" på et par mm tykkelse. brødene steges på en tør pande.
 Cacao honning: honning blandet med cacaopulver



Dagens matematik programmer var taget fra Skoven i skolen, og kan ses herunder.

KROPSMATEMATIK.

Hvilken form har størst areal
Udstyr: 10 meter tov
Opgave:
  • Lav en lukket form af 10 meter tov, sådan at de to endepunkter hænger sammen.
  • Hvilken form giver det største areal?
  • Hvilken form giver det mindste areal?
  • Beregn arealet af mindst fem forskellige former.
  • Tegn de fem former i logbogen og noter deres arealer.

Formål

Slutmål, som forløbet arbejder med:
Arbejde med geometri:
  • benytte geometriske metoder og begreber til beskrivelse af ting fra dagligdagen
  • undersøge og beskrive egenskaber ved plan- og rumgeometriske figurer.
Matematik i anvendelse:
  • vælge hensigtsmæssig regningsart i givne situationer
  • bruge matematik som et redskab til at beskrive eller forudsige en udvikling eller en begivenhed.
Kommunikation og problemløsning:
  • erkende, formulere og løse problemer ud fra analyse af data og informationer
  • argumentere for og give faglige begrundelser for fundne løsninger
  • veksle mellem praksis og teori
  • bruge hverdagssprog i samspil med matematikkens sprog - i form af tal, tegning og andre fagudtryk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar